Kesedaran mendaftar harta intelek semakin meningkat - Berita Harian

 

Oleh Tuty Haryanti Ahmad Rodzi - Mei 9, 2023

KUALA LUMPUR: Kesedaran usahawan termasuk wanita serta industri perusahaan kecil dan sederhana (PKS) mengenai kepentingan harta intelek (IP) semakin meningkat.

Mengikut laporan sebanyak 46,812 IP didaftarkan pada 2021. IP adalah permulaan perniagaan berpacukan inovasi yang memberi manfaat secara langsung kepada masyarakat dan negara selepas berjaya dikomersialkan.

Ia sama ada dalam bentuk paten, hak cipta, reka bentuk perindustrian, rahsia dagangan dan pelbagai lain penting dalam memastikan keunikan produk dan isu cetak rompak atau pelanggaran hak daripada pesaing.

Pegawai Penyelidik Kanan, Seksyen Promosi dan Pemasaran Inovasi, Universiti Putra Malaysia (UPM), Asrizam Esam, berkata perniagaan berpacu IP kini menjadi agenda utama supaya manfaat inovasi dapat dinikmati masyarakat dan negara.

Namun katanya, ia memerlukan ekosistem inovasi mantap bagi memacu hala tuju inovasi yang tepat dan berkesan bukan hanya di peringkat tempatan sahaja.

"Pembentukan ekosistem inovasi mapan yang ditunjangi oleh kerajaan, universiti atau agensi penyelidikan serta pemain industri perlu menjadi obligasi bagi memacu IP sebagai asas perniagaan yang dapat memberi impak tinggi kepada usahawan dan negara," katanya.



Artikel penuh 

http://www.sciencepark.upm.edu.my/artikel/kesedaran_mendaftar_harta_intelek_semakin_meningkat_berita_harian-72889



Comments

Popular posts from this blog

Do you know what is innovation ?

Media 2021 - Teknologi dan inovasi di media

warga emas U DEVICE – AGRICULTURE - MATERIAL